Business Entreprise Phone Technology

Nové metódy prezerania malých predmetov a artefaktov

Nové metódy prezerania malých predmetov a artefaktov
Written by pocox3

Digitálna archeológia DIY: Nové spôsoby vizualizácie malých predmetov a artefaktov

Pracovný postup a kroky výpočtu pre metódy ‘SOAP’ a ‘HRP’. Poďakovanie: Jacopo Niccolò Cerasoni

Schopnosť vizuálne reprezentovať artefakty, či už anorganické ako kameň, keramika a kov, alebo organické ako kosti a rastliny, mala vždy veľký význam v oblasti antropológie a vedy. Schopnosť vidieť minulosť, nielen o nej čítať, ponúka výskumníkom, pedagógom, študentom a verejnosti neoceniteľný pohľad na produkciu kultúrnych materiálov a ľudí, ktorí ich vyrábali a používali.

Digitálna fotografia je najčastejšie používanou metódou vizuálnej reprezentácie, no napriek jej rýchlosti a účinnosti často nedokáže presne znázorniť skúmaný artefakt. V posledných rokoch sa 3D skenovanie objavilo ako alternatívny zdroj vysokokvalitných vizualizácií, ale náklady na vybavenie a čas potrebný na výrobu modelu sú často príliš vysoké.

Teraz je uverejnený článok v PLOS ONE predstavuje dve nové metódy na vytváranie vizualizácií malých artefaktov s vysokým rozlíšením, pričom každú je možné dosiahnuť pomocou základného softvéru a vybavenia. Pomocou odborných znalostí z oblastí, ako je archeologická veda, počítačová grafika a vývoj videohier, sú metódy navrhnuté tak, aby umožnili komukoľvek produkovať vysokokvalitné obrázky a modely s minimálnym úsilím a nákladmi.

Prvá metóda, Small Object and Artifact Photography, alebo SOAP, sa zaoberá fotografickou aplikáciou moderných digitálnych techník. Protokol prevedie používateľov fotografovaním malých predmetov a artefaktov, od počiatočného nastavenia zariadenia až po najlepšie metódy manipulácie s fotoaparátom a jeho funkčnosť a aplikáciu softvéru na následné spracovanie.

Druhá metóda, fotogrammetria s vysokým rozlíšením alebo HRP, sa používa na fotografické snímanie, digitálnu rekonštrukciu a trojrozmerné modelovanie malých objektov. Cieľom tejto metódy je poskytnúť komplexný návod na vývoj 3D modelov s vysokým rozlíšením, ktorý spája dobre známe techniky používané v akademickej a počítačovej grafike a umožňuje komukoľvek nezávisle vytvárať kvantifikovateľné modely s vysokým rozlíšením.







Videorendering litického jadra rekonštruovaného s protokolom “HRP”. Poďakovanie: Yu Tang, Jacopo Niccolò Cerasoni

„Tieto nové protokoly kombinujú podrobné, stručné a užívateľsky prívetivé pracovné postupy zahŕňajúce získavanie a spracovanie fotografií, čím prispievajú k replikovateľnosti a reprodukovateľnosti vysokokvalitných vizualizácií,“ hovorí Jacopo Niccolò Cerasoni, hlavný autor článku. “Jasným vysvetlením každého kroku procesu, vrátane teoretických a praktických úvah, tieto metódy umožnia používateľom nezávisle vytvárať vysokokvalitné, publikovateľné dvoj- a trojrozmerné vizualizácie ich archeologických artefaktov.”

Protokoly SOAP a HRP boli vyvinuté pomocou Adobe Camera Raw, Adobe Photoshop, RawDigger, DxO Photolab a RealityCapture a využívajú výhody natívnych funkcií a nástrojov, vďaka ktorým je snímanie a spracovanie obrázkov jednoduchšie a rýchlejšie. Hoci väčšina tohto softvéru je ľahko dostupná v akademickom prostredí, SOAP a HRP možno použiť na akýkoľvek iný nepredplatený softvér s podobnou funkcionalitou. To umožňuje výskumníkom používať aj bezplatný alebo open source softvér, aj keď s malými úpravami niektorých zobrazených krokov.

Protokol SOAP a protokol HRP sú zverejnené otvorene na protocols.io.

„Pretože vizuálna komunikácia je taká dôležitá pre pochopenie minulého správania, technológie a kultúry, schopnosť presne reprezentovať artefakty je životne dôležitá pre oblasť archeológie,“ hovorí spoluautor Felipe do Nascimento Rodrigues z University of Exeter.

Aj keď nové technológie spôsobujú revolúciu v oblasti archeológie, chýba praktická výučba archeologickej fotografie a trojrozmerných rekonštrukcií. Autori nového článku dúfajú, že zaplnia túto medzeru tým, že poskytnú výskumníkom, pedagógom a nadšencom podrobné pokyny na vytváranie vysoko kvalitných vizualizácií artefaktov.


Virtuálna realita sa stáva reálnejšou


Viac informácií:
Digitálna archeológia DIY: Nové metódy vizualizácie malých predmetov a artefaktov, PLOS ONE (2022). DOI: 10.1371/0267168

Poskytuje spoločnosť Maxa Plancka

Citovať: Digitálna archeológia DIY: Nové metódy vizualizácie malých predmetov a artefaktov (15. apríla 2022) Získané 15. apríla 2022 z https://phys.org/news/2022-04-diy-digital-archaeology-methods-visualizing.html

Tento dokument podlieha autorským právam. S výnimkou čestného použitia na účely súkromného štúdia alebo výskumu sa žiadna časť nesmie reprodukovať bez písomného súhlasu. Obsah je poskytovaný len pre informáciu.

About the author

pocox3

poco lofya max founder of swahli afya and creater content I am from kenya in the north to the southern border of Tanzania in the south. kiSwahili or Kiswahili

Leave a Comment